Shopper profiel Food Profiles
Food Profiles consumentprofiel
Food profiles shopperprofiel

FOOD PROFILES

Op basis van interesses, drijfveren en gedragingen, verdeelt Food Profiles de Nederlandse food-consumenten in zes segmenten. De doelgroepen zijn gebaseerd op factoren zoals duurzaamheid, genot, gemak, betaalbaarheid, trendgevoeligheid en gezondheid en zijn elk gekenmerkt door een persona. 

> De consumentenprofielen <

profielen los Tekengebied 1

BEWUSTE VOORHOEDE

Vaker vrouw

Vaker 55+

Weinig <35

De bewuste voorhoede is een kritische groep consumenten die sterk gefocust is op gezondheid en duurzaamheid. Ze zijn intrinsiek gemotiveerd om duurzame keuzes te maken. De bewuste voorhoede geloofd dat hun gedrag positieve impact kan hebben.

Middel 2

EIGENZINNIG GEWOONTEDIER

Vaak landelijk

Minder vaak (jonge) kinderen

Gemak en genieten zijn voor deze groep leidend in de keuzes die ze maken. Genieten doen ze het meest van producten en gerechten waar ze vertrouwd mee zijn. Genieten gaat voor deze groep vooral om zorgeloos te kunnen eten, ook wanneer dat misschien minder duurzaam of gezond is.

profielen los 03

TRENDVOLGER

Vaker man

Vaker<35

Stedelijk

‘Nieuw’ is de belangrijkste drijfveer van de typische trendvolger. Deze groep is nieuwsgierig naar nieuwe smaken, nieuwe producten, nieuwe horeca concepten of aankoopkanalen. Duurzaamheid speelt ook een rol in hun keuzes, maar ze zijn vooral bereid om duurzame opties te proberen die passen bij hun imago en comfort, zonder al te veel concessies aan gemak te doen.

profielen los 06

ZELFKOKENDE PRIJSKOPER

Thuiswonende kinderen

Praktisch opgeleid

De zelfkokende prijskoper is voornamelijk gericht op betaalbaarheid en staat bekend als een koopjesjager. Ze zijn minder open voor nieuwe smaken en producten. Ze zijn merkentrouw, maar als er elders een goede aanbieding is, zijn ze snel bereid om van winkel te wisselen. 

profielen los 05

BEHOUDENDE PRAGMATICUS

Vaker vrouw

Vaker gezinnen met kinderen

Gemak en betaalbaarheid zijn leidend in de keuzes die deze groep maakt. Ze zijn behouden in alles wat met nieuw te maken heeft. Deze groep hecht aan vaste patronen en routine en vindt duurzaamheid en gezondheid minder belangrijk. Ze zijn niet snel bereid om concessies te doen aan gemak en betaalbaarheid.

profielen los 04

EXPERIMENTERENDE THUISCHEF

Vaker man

Boven modaal inkomen

Deze groep staat ambitieus in het leven en wil in zijn vrije tijd vooral genieten. Lekker eten is een belangrijke (sociale) activiteit. Hoewel duurzaamheid voor hen minder prominent is, vinden ze het wel mooi meegenomen als hun aankopen bijdragen aan een beter klimaat.

Gemak, betaalbaarheid of duurzaamheid: welke drijfveren zijn voor jouw doelgroep het belangrijkst? Verdiep je in de profielen en start met effectief communiceren.